Ga naar hoofdinhoud

4 tips voor het organiseren van een goede online talkshow

Er komt best veel kijken bij de voorbereiding van een online talkshow. Hieronder geef ik jullie 4 tips, die je kunnen helpen bij de organisatie.

Tip 1: Een goede voorbereiding

De voorbereiding is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de talkshow. Stel jezelf vragen als:

  1. Wie is mijn publiek; wat is de doelgroep van de talkshow? Op welk niveau moet ik insteken?
  2. Wat is de doelstelling; wat wil je bereiken? Is het een commerciële doel of steek je hem wat meer onafhankelijk in?
  3. Wat is de centrale boodschap; wat is het thema van de talkshow? En in welke sub thema’s kan ik deze onderverdelen?

Het is soms lastig om voorbereidingstijd in te plannen. En toch is dit belangrijk.

Ook een voorbespreking van praktische zaken is raadzaam. Wat is er nodig om de talkshow uit te zenden? Welke gasten wil ik uitnodigen? Waar moet een studio aan voldoen om het goed en professioneel te laten uitzien? Houd rekening met een voorbereidingstijd van zo’n 8 weken.

Tip 2. Een beeldende presentatie

Over het algemeen wordt er gebruik gemaakt van een PowerPoint presentatie, met teksten en foto’s. Dat is van harte aan te raden, maar besteed hier wel voldoende aandacht aan. Liefst geen ellenlange verhalen in slides, maar met name steekwoorden en heel veel beeldmateriaal.

En gebruik daarnaast veel bewegend beeld, zoals video’s en animaties. Dat maakt de uitzending dynamischer. En het spreekwoord geldt nog steeds: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het helpt om de boodschap goed over te brengen.

Bij Studio Eisma hebben we de mogelijkheid om de talkshow, maar ook de presentatie aan te passen in de eigen huisstijl.  Bijvoorbeeld, een simpel logo toevoegen rechtsboven in het beeld en in een titelbalk. Maar ook kleine aanpassingen in de standaardkleuren, lettertypes en of teksten kunnen al veel waarde bieden om je bedrijf duidelijk naar voren te laten komen.

Tip 3: De interactie met het publiek

In Studio Eisma maken we gebruik van WebinarGeek als platform om uit te zenden. En dat heeft een aantal mogelijkheden om het publiek mee te laten doen en actief betrokken te houden:

  • Vragen stellen. Het is voor de kijkers mogelijk om vragen te stellen gedurende de talkshow. De vragen komen binnen bij de host/presentator of bij één van de moderatoren achter de schermen. De vragen kunnen dan gesteld worden aan de sprekers.
  • Chatten. In plaats van de mogelijkheid tot het insturen van vragen is het ook mogelijk om deelnemers te laten chatten met elkaar. Live tijdens de talkshow kan vervolgens worden ingehaakt op de chat.
  • Poll. Via een poll is het mogelijk om een stelling te poneren waar deelnemers via een meerkeuzevraag op kunnen reageren. Daarnaast kan ook de kennis van de kijker worden gepeild met een poll. Een leuke manier om de kijker af en toe direct te betrekken bij de webinar.

Tip 4: Dynamische uitzending

Zet meerdere sprekers in voor een talkshow, waarbij ieder zijn of haar eigen expertise heeft. En laat ze afwisselend aan het woord. Zo krijgt verhaal meerdere invalshoeken en wordt de uitzending dynamischer.

In Studio Eisma staan meerdere camera’s. Daarnaast maak je waarschijnlijk gebruik van een PowerPointpresentatie en laten we video’s zien. Al deze beelden komen binnen in de regieruimte en worden live geschakeld. Maak daar optimaal gebruik van. Door verschillende sprekers aan de desk te hebben en het verhaal te verdelen ontstaat de mogelijkheid om te schakelen tussen de verschillende beelden. Daarnaast zal af en toe de presentatie op volledig scherm in beeld gebracht worden of wellicht een demo van het product. Zodra er een vraag is binnengekomen, wordt deze door de host gesteld aan de experts aan tafel. Dit geeft de regisseur de gelegenheid om te schakelen naar het totaalshot.

Al deze schakelingen maken dat een talkshow overkomt als een dynamische uitzending, Dit alles zal in de voorbereiding uitgewerkt moeten worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.