Ga naar hoofdinhoud

Meest gestelde vragen

studio eisma media groep doetinchem

Webinars

Een webinar, wat is dat? De term webinar komt van de samenvoeging ‘web’ en ‘seminar’; het is dus een seminar dat online gehouden wordt. De technische mogelijkheden om een webinar te organiseren zijn groot: van online tools om zelf relatief snel en goedkoop een webinar te organiseren via de webcam tot een professionele studio, zoals bijvoorbeeld bij Studio Eisma.

Een webinar bestaat altijd uit een combinatie van audio, video en interactie. De uitzending is rechtstreeks op een computer of mobiel te volgen. Een webinar kenmerkt zich door de interactie tussen de studiogasten en de kijkers. Deelnemers hebben de mogelijkheid om live vragen te stellen. Om de interactie met je publiek te vergroten helpt het gebruik van polls en enquêtes. De lengte van een webinar kan variëren van 15 minuten tot een uur. Een webinar is meestal live, en daarna meestal on-demand te bekijken. Op die manier kunnen geïnteresseerden het webinar later terugkijken. Vaak is er in een webinar een presentator die de verhaallijn bewaakt en zijn er één of meerdere sprekers die op de inhoud ingaan.

Er zijn verschillende redenen om een webinar te organiseren.

Thought leadership claimen. Door een webinar te organiseren laat je zien welke kennis je allemaal in huis hebt en dat je deze graag deelt.

Leads genereren. Een webinar is de manier bij uitstek om interessante leads te genereren. Iedereen die zich aanmeldt, laat zijn gegevens achter en is dus na afloop te benaderen.

Training en onderwijs.Een webinar is een uit stekend kanaal om collega’s of klanten te trainen zonder dat ze allemaalop één moment naar één trainingslocatie hoeven te komen.

Demonstraties. Laat zien hoe een bepaald product gebruikt kan worden. Maak er kortom een handige how-to van, waarbij deelnemers vragen kunnen stellen.

Lost problemen op. Pak in een webinar de belangrijkste problemen of uitdagingen van jouw publiek aan en bied oplossingen.

Lees hier meer over het bepalen van content marketing doelstellingen.

Je hebt gehoord of gelezen dat er een webinar plaatsvindt. In een advertentie (print of website), via een nieuwsbrief of via een redactioneel verhaal. Daarbij staat ook altijd een link waarmee je je kunt registreren voor dit webinar. Je vult je gegevens in en daarna krijg je een mail met een ‘kijklink’, waarmee je op de afgesproken tijd via jouw computer of tablet in het webinar komt. Vaak krijg je van het bedrijf of de persoon die het webinar organiseert nog een paar reminders voordat het webinar begint, zodat je het niet vergeet. Je kunt het webinar dan bekijken via een computer, laptop, tablet of mobiel.

Gedurende het webinar kun je vragen stellen via een chatbox. En daarnaast kun je die chatbox gebruiken om met andere kijkers te communiceren.

Lees hier meer over hoe je in samenwerking met Eisma Content Marketing een webinar zou kunnen organiseren.

Wanneer je zelf een webinar gaat organiseren, zul je aan de volgende zaken denken:

  • Bepaal wat je wilt bereiken met het webinar. Wil je leads genereren of wil je je kennis laten zien aan je doelgroep? Het is belangrijk om dat van te voren vast te stellen, zodat je met het bepalen van de inhoud daar rekening mee kan houden.
  • Kies je thema. Zodra je de belangrijkste doelstelling voor jouw webinar helder hebt, is het belangrijk om een thema en een invalshoek te kiezen. Wat wordt het onderwerp waarover je het wilt hebben en wat wil je daar precies over vertellen? Daarnaast moet je natuurlijk je doelgroep helder voor ogen hebben en weten wat zij over dit onderwerp willen weten. Aan de hand van het thema en de invalshoek bepaal je wie er op je webinar gaat spreken.
  • Maak een presentatieopzet. Nu je weet wat je thema en invalshoek zijn en wie je doelgroep en sprekers zijn, is het tijd om een presentatieopzet te maken. Dit is een verhaallijn waarin je duidelijk aangeeft wie wanneer wat gaat vertellen. Deze opzet kun je ook weer gebruiken als basis voor een persbericht en voor een powerpointpresentatie.
  • Een professionele studio. Kies een goede studio uit waar je dit webinar kunt organiseren. Een studio met ervaring in het uitzenden van streaming uitzendingen. Een aantal aspecten die daarbij belangrijk zijn, zijn camera’s, geluid, studio-inrichting (sfeer), streamingtechniek en coördinatie / regisseursrol. Bekijk hier de sfeerimpressie van Studio Eisma.

Het is aan te raden om een externe studio in te schakelen voor een webinar. Zij hebben alles in huis om van het webinar een succes te maken. En de kosten vallen over het algemeen mee.

Wanneer je toch zelf een webinar wil organiseren, dien je rekening te houden met de volgende zaken :Je hebt een goede computer nodig om een webinar te organiseren. Een computer of harddrive met veel capaciteit en een zeer stabiele internetverbinding.

Daarnaast heb je software nodig waarmee je het webinar uitzend. Deze zitten soms in de cloud en soms moet je de software downloaden. Twee bekende namen zijn: GoToWebinar en WebinarGeek.

Deze software is redelijk makkelijk in gebruik. In elke laptop zit tegenwoordig een camera en een microfoon. Als je de kwaliteit wilt verbeteren kun je werken met een externe camera en een extra (revers)microfoon.

Een stabiele en snelle internetverbinding is ongelofelijk belangrijk. Je wilt natuurlijk niet dat je kijkers worstelen met een haperend webinar of dat het geluid achter het beeld loopt.

Studio huren

Om een professionele webinar te kunnen organiseren hebben je een webinar studio nodig. Deze heeft verschillende mogelijkheden en kan naar wens worden ingericht. De keuze hangt af van je eisen die je aan de webinarstudio stelt. . Hierbij een aantal zaken waar je aan kunt denken:

  • Zijn er afhankelijk van het aantal sprekers ook camera’s nodig?
  • Moet er tijdens de uitzending worden geschakeld tussen de verschillende camera’s?
  • Via welke platform moet het webinar worden uitgezonden?
  • Moet de webinar later terug te kijken zijn?
  • Kan het publiek vragen stellen die de spreker in de studio kan antwoorden?

Waarom is het nodig om een professionele studio te huren? Je kunt toch ook zelf, vanaf je laptop een webinar uitzenden? Inderdaad, dat is best mogelijk. Maar er zijn een aantal redenen om dat niet te doen:Met een goede achtergrond, meerdere camera’s en goed geluid komt je webinar veel professioneler over dan wanneer je zelf in de camera van de laptop zit te kijken.

Een professionele studio heeft een goede internetinternet verbinding, voldoende capaciteit, waardoor niet, halverwege het webinar, het geluid het laat afweten of het beeld vager wordt.

Een professionele studio is er op gebouwd dat het rustig is tijdens de uitzending. Geen binnenlopende kinderen of de kat die door het beeld komt lopen.

Je kunt Studio Eisma huren vanaf € 800,- per dagdeel. Je leest hier meer over de tarieven van Studio Eisma.

Onze studio beschikt standaard over de volgende faciliteiten:

  • Presentatiedesk voor 3 gasten (rouleren is mogelijk met 1 extra gast) of een tafel met 3 stoelen
  • 4 camera’s en microfoons voor 4 sprekers.
  • Monitor achter de sprekers voor logo’s of andere afbeeldingen
  • Stream faciliteiten naar diverse platformen
  • Regietafel
  • 1x AV Technicus
  • 3x Werkplek incl. wifi, – Koffie | thee | water
  • Gratis parkeerplekken

Een green screen is een groene (chroma key) achtergrond in een studio.  Deze kleur komt niet voor in het menselijk uiterlijk. Daardoor kan een computer alle kleur chroma uit een afbeelding of video verwijderen, zonder dat daardoor delen uit de mensen worden verwijderd. Dit gaat op de volgende manier: Als eerste wordt er een onderwerp of persoon gefilmd tegen het groene achtergronddoek. Daarna wordt met videobewerkingssoftware de achtergrond gewijzigd; het groen vervangen door een andere beeld. Je krijgt dus twee lagen over elkaar. Boven de video met transparante achtergrond en daarachter de laag met de nieuwe achtergrond.

Zo hoef je voor een uitlegvideo niet meer naar een bouwplaats te gaan, maar kun je de video  voor een green screen opnemen en de bouwplaats als tweede laag erachter monteren.

In Studio Eisma hebben we een green screen beschikbaar, die je kunt gebruiken voor allerlei opnames. Je kunt de studio per dagdeel huren en je betaalt een bedrag extra voor het gebruik van het green screen. Feitelijk betaal je wat extra voor de montage die later nog zal plaatsvinden waarbij de achtergrond wordt gewijzigd.

Instructievideo

In een instructievideo leg je stapsgewijs uit hoe een product of proces werkt. Het lijkt op een handleiding, maar dan in de vorm van een video. Een instructievideo noemen we ook wel een  uitlegvideo.

Het voordeel van een video in plaats van een handleiding is dat je niet alleen leest, maar ook in beeld ziet hoe je iets moet doen.

  • Zorg voor goede apparatuur of een goede studio. Goede camera’s en een goede belichting zijn essentieel voor het maken een goede video.
  • Bereid de video goed voor. Maak een script. Bepaal vooraf welke stappen je kijker moet doorlopen voor een goed eindresultaat.
  • Geef een goede inleiding van de video. Een preview waarin je laat zien wat de deelnemer kan verwachten in deze video. En wat het eindresultaat moet zijn.
  • Maak je instructievideo praktisch en concreet. Houd de tekst in de video of animatie daarom zo concreet mogelijk en houd de focus op de te nemen stappen.
  • Zorg voor duidelijke voorbeeldopdrachten.
  • Hou je instructievideo kort maar krachtig voor effectiviteit.
  • Test de video en beoordeel of de deelnemer snapt hij moet doen en doet wat er uitgevoerd moet worden.

Lees hier hoe Eisma Content Marketing de productie van een instructievideo aanpakt.

Eisma Content Marketing kan een instructievideo van 3 minuten voor je maken, inclusief intro van jouw bedrijf en professionele voice-over. De kosten voor een dergelijke instructievideo, vind je hier.

Afhankelijk van jouw wensen is het basispakket tegen een meerprijs uit te breiden met onze bouwstenen. Deze bouwstenen zijn bijvoorbeeld meerdere locaties of filmdagen, een voice-over of ondertiteling in een andere taal, een luchtopname met een drone of je kunt verschillende momenten laten vastleggen voor een timelapse. Voor alle mogelijkheden kunt je contact met ons opnemen.

Promotievideo

Een promotiefilm is een middel om je bedrijf, merk, product of evenement onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Het is interessant om dit via bewegend beeld te doen;  naast het feit dat het leuk is om naar een video te kijken in plaats van een lap tekst te lezen, blijkt uit onderzoek dat mensen een onderwerp tot 4x beter onthouden indien het wordt toegelicht in video. De spanningsboog van de kijker is alleen niet erg lang, dus het is aan te raden om de promotievideo niet langer dan 1,5 minuut tot minuten te maken.

Wanneer je een promotievideo gaat maken, bepaal je eerst je doelstelling van je video. Ook houd je er rekening mee wat jouw doelgroep graag ziet. Probeer ook een focus te bepalen; je kunt immers niet compleet zijn en alles noemen in je video. Je start met het maken van een script; wat wil je in beeld hebben? Je maakt een storyboard en bepaalt met welk soort voice over je wilt werken en welke muziek je wil toevoegen. Lees hier hoe Eisma Content Marketing een videoproductie aanpakt.

Livestream

Er bestaan veel soorten software om livestreams mee op te nemen. Ook kun je via de socials een live stream verzorgen. De ontwikkelingen op dit gebied gaan erg snel. Ook kun je een live webinar opnemen. Bij de webinars van Eisma Media Groep gebeurt dit standaard.  Na elk uitzending kun je met je on demand link nogmaals een uitzending terugkijken. Ook nieuwe kijkers kunnen een eerder uitgezonden webinar eenvoudig terugkijken met behulp van een terugkijklink. Hier haal je veel additioneel bereik mee.

YouTube heeft zelf geen webcamfunctie waarmee je video’s kunt opnemen. Je kunt software op je computer gebruiken om een video op te nemen en op te slaan. Op een mobiel apparaat kun je video’s opnemen met de camera van je telefoon en uploaden met de YouTube-app. Lees hier meer over op de YouTube Help pagina’s.

Wanneer je live wilt gaan met Facebook is het belangrijk dat de applicatie toegang heeft tot jouw camera en microfoon. Deze instellingen kan je aanpassen bij Privacy instellingen op je smartphone of tablet. De tijd die je livestream mag duren is afhankelijk van het apparaat dat je gebruikt. Meer informatie over een livestream voor je bedrijf via Facebook vind je hier.

Een eigen evenement of symposium of een vakbeurs is een geweldige manier om klanten en prospects te laten zien waar jij als bedrijf mee bezig bent. Zo’n evenement is echter ook zo weer voorbij. Het maken van één of meerdere video’s tijdens een beurs of evenement zorgt ervoor dat alle energie die erin is gestopt, ook in video wordt gevangen. En deze video kan dan weer achteraf worden verspreid onder jouw publiek.

Daarnaast is het aantrekkelijk om je eigen bedrijfsevenement live te streamen naar een nog groter publiek. Dit kan bijvoorbeeld via de webinar software of software voor online events die de Eisma Media Groep gebruikt.

Productie

Er zijn verschillende soorten videoproducties voor je bedrijf. Denk hierbij aan projectvideo’s, instructievideo’s, evenementenregistraties of product video’s. Wanneer je in samenwerking met Eisma Content Marketing een videoproductie in gang zet, zullen we starten met een interview waarin we gezamenlijk de doelstellingen bepalen voor de video. We kijken naar de doelgroep voor de video en stellen vervolgens een script op voor de video. Na de draaidag, verzorgen wij de montage en leveren we een kant en klare video op.

De naam filmproductie wekt de indruk dat het gaat om een lange videoproductie. Toch is de gemiddelde lengte van een project, of productvideo slechts 90 seconden voor onze BtoB klanten. Eisma Content Marketing helpt je met de strategie en productie van een filmproductie. Lees hier meer over onze werkwijze.

Wanneer je op zoek bent naar een film locatie voor je webinar, rondetafelgesprek, instructievideo of online event, dan kun je terecht bij Studio Eisma. Deze studio is gevestigd bij het kantoor van de Eisma Media Groep, locatie Doetinchem. Je kunt de studio al huren vanaf 1 dagdeel voor je opname. Ook kunnen wij je helpen bij het livestreamen van je uitzending.